Berg wandelen in de franse Pyreneeën is geweldig! Vanuit mijn berghut wandel je tot aan de besneeuwde toppen van de mooiste bergen van de Pyreneeën. Je kunt kiezen uit beklimmingen tot 3400 m hoog met klimijzers, of juist eenvoudige wandelroutes met de kinderen en de hond, en alles er tussen in. blokhut wandelen Wandelen in de Franse Pyreneeën is erg aantrekkelijk vanwege de prachtige natuur en de rust. Zoveel wandelroutes als er zijn, zo weinig toeristen kom je er tegen. Omdat het wandelen door de ruige natuur spannend is, is bergwandelen met de kinderen een aanrader. Zij zullen zich niet vervelen. Vergeet ook niet je hond mee te nemen. Hoog in de bergen zijn de mooiste dieren te zien: marmotten, arenden, gieren, steenbokken en natuurlijk de beren. Met enig geluk vind je op de bergen kristallen of een hertengewei. Bergwandelen is ook goedkoop, het kost namelijk niets. De maanden mei t/m oktober zijn goede maanden om te wandelen in de Pyreneeën. Zie ook de pagina Natuur hier links.

Op wandelroute Pyreneeën verzoek van mijn gasten hieronder de routes van een paar van de allermooiste wandeltochten van de Pyreneeën, zelfs de mooiste wandelroutes van Frankrijk. Deze wandelingen zijn vlak in de buurt van mijn berghut. De wandelingen zijn voorzien van een gpx bestand om in de GPS te laden en de meesten ook met een link naar Google Maps. De gps-routes van de Pyreneeën staan onder de text.

Let op als je gaat wandelen: hoewel er geen technische klimgedeeltes in onderstaande routes zitten kan het terrein toch ruig zijn. De routes met hoge moeilijkheidsgraad hebben veel hoogte meters. Hou er altijd rekening mee dat het weer snel kan omslaan in sneeuw, regen of mist. Zorg dat er mensen zijn die weten waar je gaat wandelen. Neem altijd in ieder geval de volgende zaken mee: telefoon (maar deze heeft soms geen bereik), zonnebril, GPS, kaart en kompas, eten en water, warme kleding. Als er veel sneeuw ligt ook klimijzers.

Route naar: Col de Blazy 1332m wandelvakantie pyreneeen kinderen
Moeilijkheidsgraad: makkelijke wandeling.
: 3 uur.
Hoogteverschil: 300m
Bijzonderheid: het uitzicht is erg mooi terwijl er niet hoog geklommen hoeft te worden.
Routebeschrijving: Klim vanuit de berghut (1055m) verderomhoog tot je bij het dorpje Col de Marty bent. Neem dan het pad links met het bord Col de Blazy. Blijf wandeltocht Pyreneeendit pad volgen tot je bij de Col de Blazy bent. Geniet hier van het prachtige uitzicht over de Pyreneeën. Volg nu het bordje met Playras erop, volg dit pad tot dat je door het schilderachtige dorpje Playras komt, volg het pad door het dorpje heen en uiteindelijk komt je weer op het pad naar de berghut.

GPX en Garmin bestand Col de Blazy
Google maps Col de Blazy

Route naar: Pic de Nédé 1637m wandelvakantie bergen
Moeilijkheidsgraad: middelzware wandeling.
: 4 uur.
Hoogteverschil: 500m
Bijzonderheid: op deze berg hebben vale gieren hun nesten.
Routebeschrijving: Volg de route naar de Col de Blazy die hierboven staat. Zoals op de foto te zien kom je bij een richtingaanwijzer waarop ook de Col de Nédé staat. Volg het pad 4km tot je op een grote weide komt waar wandelen Pyreneeenmeestal koeien grazen (Col de Nédé). Boven je ligt de Pic de Nédé. Ga van het pad, klim naar boven via de rechterflank en geniet van het uitzicht. Let op!: het GPS bestand en de route op Google maps gaan tot het punt waar je van het pad af moet.

GPX en Garmin bestand Pic de Nédé
Google maps Pic de Nédé

Route naar: Cirque de la Plagne 1223m wandelroutes pyreneeen
Moeilijkheidsgraad: makkelijke wandeling.
Start: vanuit Eylie.
: 2 uur.
Hoogteverschil: 200m
Bijzonderheid: dit is een makkelijk route die toch wordt beloond met een zeer mooi uitzicht. Je kan hier vissen en zwemmen.
Routebeschrijving: Rij met de auto naar Eylie (zie het bergwandel route pyreneeen kaartje). Ga helemaal aan het eind van de weg naar Eylie linksaf en dus niet naar het dorp omhoog en parkeer de auto in het vervallen mijnwerkersdorp langs de rivier. Begin te lopen en volg nu steeds de rivier richting het Cirque de la Plagne. Je hebt hier een prachtig uitzicht op de omliggende bergtoppen, je ziet de zogenaamde cirkel (cirque) van bergtoppen om je heen. Hier kun je ook vissen en zwemmen in de rivier de Lez. Neem een dekentje en wat te eten mee voor dagje aan het water. Het GPS bestand en de route op Google is vanaf de parkeerplaats in Eylie

GPX en Garmin bestand Cirque de la Plagne
Google maps Cirque de la Plagne

Route naar: Refuge de l'étang d'Araing 1965m en de Pic de Crabère 2629m wandelen berghut pyreneeen
: 8,5 uur.
Hoogteverschil: 1600m
Bijzonderheid: De refuge is een gebouw in de bergen dat in de zomer is bemand, je kan er water pakken en ook wat eten (en zelfs overnachten), daarna kan je teruggaan, of nog "even" door wandelen naar de Pic de Crabère. Bij de refuge is een stuwmeer met dam. wandelen crabere
Routebeschrijving: Loop vanaf de berghut omhoog naar de auto, bij de antenne ga je linksaf terug over de asfaltweg zoals je met de auto omhoog rijdt. Neem nu de eerste rechts na 100 meter naar het plaatsje Playras. In Playras moet je bij het eerste huisje links meteen een oud pad af naar beneden. Je ziet een rood met gele markeing op het huisje. Ga links langs het huisje en dan meteen achter de huisjes langs naar rechts. Dit pad is erg moeilijk te vinden en wordt niet veel gebruikt. Zolang gps route pyreneeen je naar beneden gaat en richting de rivier is het goed. Tot je op een groter pad komt dat langs de rivier loopt. Klim dit pad langs de rivier omhoog, alsmaar volgen en je komt bij de refuge. Na de refuge is het pad naar de Pic de Crabère makkelijk te vinden, je kan het ook even vragen. Het is 1 van de meest bewandelde routes. Op de top van de Crabère wordt je beloond met een zicht van 360 graden op de Pyreneeën van het oosten tot de hoge toppen en het zicht op het Maladeta massief met de Pic d"aneto, de hoogste top van de Pyreneeën.

GPX en Garmin bestand L'étang d'Araing 1965m en de Pic de Crabère
Google maps L'étang d'Araing 1965m en de Pic de Crabère

Route naar: Mail de Bulard 2750m bergwandelen pyreneeen
Wie kan er mee: oudere kinderen.
Start: vanuit parkeerplaats La Pucelle (15 minuten van de berghut).
: 9 uur.
Hoogteverschil: 1800m
Bijzonderheid: de bijnaam van de Mail de Bulard is La Mangeuse d'hommes (de menseneter).
Routebeschrijving: Parkeer op de parkeerplaats wandelen met hond pyreneeen La Pucelle (889m). Volg het pad links van de rivier tot je na 3 km bij een richtingaanwijzer komt. Kies de richting naar Port d'Orle. Volg het pad tot aan Port d'Orle (2318m). Loop langs Port d'Orle Spanje in en volg het oude treinspoor van ijzer van de oude mijnen. Volg dit pad tot er aan de linkerkant een klein meertje is op 2323m hoogte. Sla dan rechtsaf het pad af en volg het beekje dat het kleine meertje voedt. Je ziet nu de Mail de Bulard al boven je liggen boven. wandelingen Pyreneeen Loop naast het beekje, je ziet steeds opgestapelde stenen staan om het pad aan te geven. Het is af en toe een beetje zoeken. Volg het beekje tot aan een groter bergmeer (2496). Sla dan af naar het westen en klim naar de bergkam. Nu is het eenvoudig naar de top van de mail de bulard 2750m door te klimmen. Wat een uitzicht op de Mauberme en de Pic d'Aneto.

GPX en Garmin bestand Mail de Bulard

Route naar: Mauberme 2880m mauberme pyreneeen
Wie kan er mee: oudere kinderen.
Start: vanuit de parkeerplaats bij Eylie.
: 11 uur.
Hoogteverschil: 1900m
Bijzonderheid: de Mauberme is de hoogste berg van de regio Couserans.
Routebeschrijving: Rij met de auto naar Eylie (zie het kaartje). Ga helemaal aan het eind van de weg naar Eylie linksaf en dus niet naar het dorp omhoog en bergwandel route pyreneeen parkeer de auto in het vervallen mijnwerkersdorp langs de rivier. Loop de rivier over bij het bruggetje en blijf de rivier volgen. Op een gegeven moment na ongeveer 20 minuten kom je bij een splitsing, neem het bruggetje links over de rivier. Daar zijn een paar vervallen gebouwen. Rechts van de gebouwen (zie de markering rood/wit op het meest rechtse gebouw) begint een steil pad door het bos. Blijf de pad volgen steeds omhoog, je passeert de Cabane d'Hau (1350m), en loopt langs de Cabane de Coumeda (1606m). Klim alsmaar door totdat je bij de Cabane d'Urets (1947m) komt, ga verder zuid en en via een steil stuk uitgehouwen in de rotsen kom je bij de Port of Urets (2512m). Hier zie je voor het eerst Spanje met uitzicht op het meer Montelieu. Ga naar rechts (West), aan de Spaanse kant over een bijna horizontaal pad. Ga dan verder op een pad dat klimt en dat afgezet is met hoopjes stenen. Je trekt dan achter de top van de Mauberme langs, door Spanje, het pad loopt dan weer naar rechts en door helemaal om de top heen te lopen kan je aan de noordkant van de Mauberme weer omhoog naar de top. Let op: het pad is niet altijd eenvoudig te vinden, het is beter het GPX bestand te gebruiken en de gps-route te volgen.

GPX en Garmin bestand Mauberme

Route naar: Pic d'Aneto 3404m aneto pyreneeen
Wie kan er mee: oudere kinderen.
Start: vanuit Refuge de la Renclusa.
: 8 uur.
Hoogteverschil: 1500m
Bijzonderheid: de Aneto is de hoogste berg van de Pyreneeën.
Routebeschrijving: Om de Aneto te beklimmen moet je naar Spanje, naar La Bersurta bij Benasque. Het is aneto beklimmen gangbaar om 2 dagen te doen over deze klim. De eerste dag kan je met een bus al heel hoog komen, dan nog een uur wandelen naar de Refuge de la Renclusa. Het is niet mogelijk zo hoog te komen met eigen vervoer zoals de bus gaat. Bij de Rencluse een nacht slapen en dan de volgende ochtend vroeg naar de top (ongeveer 4 uur klimmen/wandelen). In de vallei bij de Aneto kan je slapen op de camping bijvoorbeeld Camping Aneto, of in het hotel in de vallei. Het was toen ik er was ook nog mogelijk om een tentje op te zetten bij de rencluse, op deze manier hoef je niet in de Renclusa te slapen. Je hebt Crampons nodig voor de Aneto aangezien je over een gletsjer gaat. Deze worden verhuurd in de Rencluse. De route naar de top is niet duidelijk aangegeven, ik liep achter een groepje met gids aan maar de gids gaf aan dat dat niet mocht, dus het werd af en toe even zoeken en aan anderen de weg vragen. Ik had geen GPS toen. Na de top is er genoeg tijd om af te dalen en weer de bus terug te pakken. Let op dat de gps-route een ander weg naar beneden volgt maar dat dit niet handig is als je paspoort nog in de Rencluse ligt, neem in dat geval dezelfde weg terug.